• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 2 augustus 2009

    کاسسی ها

    کاسسی ها
    ارسالی توران آذری
    بر اساس آثار باقي مانده از كاسسي ها و تمدن هاي همزمان با آنها ٬ كاسسي ها از حداقل۳۰۰۰ قبل از ميلاد در ولايت كنوني لرستان ساكن بوده و به شغل دامداري و پرورش اسب مشغول بودندַ كاسسي ها در اوايل هزاره دوم قبل از ميلاد موفق شدند دولت مقتدري را تشكيل دهند.
    سلسله حكومتي كاسسي ها توسط شخصي به نام قانداش در سال ۱۷۶۰ قبل از ميلاد بنا شد.آقوم دوم ٫هفتمين شاه كاسسي در سال۱۵۹۵ ق.م. به بابل كه در اثر حمله هيت ها در همان سال ضعيف شده بود٬ حمله كرده و سومين سلسله بابل(سلسله حمورابی) را سرنگون كرده و حاكميت در بابل را بدست گرفت. حاكميت كاسسي ها در بابل تا سال ۱۱۷۱ق م ٬ يعني به مدت ۴۲۴ سال ادامه يافت.

    آقوم دوم در كتيبه اي باقي مانده از او ٬ خود را ٫شاه كاسسي هاي مورد لطف خدا ٫ شاه اككدها٬ بابل٬ پادان٬ آمان و قوتتي ها معرفي ميكند ( تاريخ ماد٬ص ۱۲۵)
    آقوم دوم مجسمه هاي خدايان بابل را كه هيت ها برده بودند به بابل برگرداند.
    به عقيده تاريخدانان كاسسي ها از اقوام خويشاوند با سومريان,ايلاميان,قوتتي هاوַַ بودند كه بعد از مهاجرت از آسياي ميانه از آنها جدا شده و در لرستان كنوني ساكن شدندַ
    مַدياكونوف مينويسد: به طور قطعي ثابت شده است كه ماننا و ماد ها با مناطق جنوبي خود روابط نزديكي داشته و خصوصا با اهالي آنجا ، يعني كاسسي ها از لحاظ نژادي و زباني نزديكي زيادي داشتند٬لازم است كه اضافه كنيم، كه كاسسي ها نيز مثل ساير قبايل كوه نشين آنجا از لحاظ زباني به ايلاميان نزديك بودند(تاريخ ماد ص ۹۱) ַ
    دو قوم كاسسي و قوتتي از لحاظ زباني خيلي به هم نزديك بوده اند( تاريخ ماد ص ۱۲۵).

    دياكونوف در همان صفحه از كتابش به چند نمونه از كلمات مشترك بين آنها اشاره كرده از جمله كلمات ائتدي٬ دئدي٬ يازدي و غيره و جالب اينجاست كه اين كلمات هنوز هم در زبان تركي به همان شكل يا با اندكي تغيير تلفظي استمال ميشود. در كاوشگري هايي كه در سالهاي ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در لرستان انجام شد آثار زيادي از جمله زين اسب٬ وسايل خانگي از جنس مفرع٬ اسلحه٬ وسايل زينتي و غيره پيدا شد. نقش حيواناتي چون پلنگ٬ شير٬ بز وحشي٬ عقاب و غيره كه بر روي اين اشياء حك شده از ارزش هنري خيلي بالايي برخوردار هستند.
    در بررسي ارتباط و خويشاوندي كاسسي ها با تركان امروزي ٬ اسامي مشترك بين آنها نيز از اهميت زيادي برخوردار هست. با نگاهي به اسامي چند تا از شاهان كاسسي اين حقيقت كاملا آشكار ميشود:
    -قان داشGan dash ( دوران شاهی ۱۷۶۰-۱۷۲۶ )
    -بوءيوك آقوم Böyuk Agum (دوران شاهي: ۱۷۲۵-۱۷۰۴)
    -كاش تي لياش Kashti-liash (دوران شاهي: ۱۷۰۴-۱۶۸۳)
    -آبي را تاش Abirattash (دوران شاهي: اواسط قرن ۱۶ ق م)
    -آقوم دوم٬ با لقب kakreme ( قلينج)٬ ( حوالي ۱۵۹۰ ق م)
    -اورشی قورماش urshigurmash
    اسامي چند تا از خدايان كاسسي ها:
    -ماراتاش Maratash ( خداي جنگ)
    -بورباش borbash ( خداي رعد و برق و باران)
    -قيدار Gidar ( اين اسم بعد ها به صورت اسم يكي از قبايل داخل تركان اوغوز ديده ميشود)
    تركيب كلمات٬ معني لغوي و پسوند هاي تركي در اسامي ذكر شده به خويشاوندي زباني تركان امروزي با كاسسي ها هيچ شبهه اي را باقي نمي گذارد.
    كاسسي هاي حاكم در بابل بعد از اينكه حاكميت را از دست دادند٬ به مرور زمان در بين سامي ها حل شدند و آنهايی هم كه در لرستان بودند بعد از به قدرت رسيدن هخامنشيان از طرف تات هايي( به اصطلاح آريايي ها) كه به تدريج در سرزمين آنها ساكن ميشدند ، تحت آزار و اذيت قرار گرفته و اكثرشان به مرور زمان با تاتها( پارس ها،کردها)قاطي شده و زبانشان آريايي شد٬ ولي عده اي از كاسسي ها هنوز هم زبان خود را حفظ كرده و در شمال و شمال شرق لرستان ٬ يعني در غرب همدان٬اسداباد و منطقه سونقور(سنقر) زندگي ميكنند و زبانشان لهجه اي از تركي محسوب ميشود.

    در اينجا لازم به ذکر است که..... عملکرد هخامنشيان بر عليه ايلاميان, ماد ها که با آغوش باز و از روی انسانيت، به آن دربدران نيمه وحشی در سرزمينشان جای دادند ، و آنها بعدها بر عليه آنان دشمنی کردند. يا در هزار سال بعد از اسلام، که ترکان ناموس،زبان و دار و ندارآنها را حفظ کردند، ولی آنها در اولين فرصت، زمانی که توسط انگليس ، به حاکميت "ممالک محروسه قاجار" نشانده شدند، ترک ستيزی را آغاز کردند و ادعای مالکيت کل ممالک محروسه را کردند. يا همين کردها..... که تا صد سال پيش حتی روی شهری را نديده بودند ،و برای اولين بار توسط رژيم پهلوی از کوههای شمال عراق و سوريه آورده شده و در خاک آذربايجان سکونت داده شدند، حالا با پررويی ادعای مالکيت شهرهای باستانی ترکهای آذری را ، مينمايند. ....( اين است ماهيت آنانیکه برای خود تاریخ تخیلی درست میکنند).

    خوشبختانه بدليل آثار نوشتاری و هنری زياد باقی مانده از کاسسی ها ٬ ..... (جعل کنندگان تاریخ) نميتوانند کاسسی ها را به خودشان منتسب کرده و از آنها استفاده تبليغاتی بکنند.
    عده اي از تاريخ دانان حتی بخـتـياريها را غـير آريايي دانـسته اند. شيـندلر تاريخ دان و محقق معروف، آنان را غير ايراني(منظور غير آريايي) که تـبارشان به ترک ها و ديگر خلق های آلتايی مي رسد و بـين سالهاي 1900 - 2900 قـبل از هـجرت به ايران آمده اند، می داند.
    ¤ لينک |ساعت 21:31 mammadrza mammadrza
    دوشنبه، 5 دى، 1384
    ايلاميان

    Geen opmerkingen:

  • بازگشت به صفحه اصلی
  •