• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 3 februari 2009

    تقریظی برمقالۀ ضرورت ایجاد دانشگاه درولایت فاریاب


    تقریظی برمقالۀ:

    ضرورت ایجاد دانشگاه درولایت فاریاب
    عبدالقیوم ملکزاد
    دراین اواخرنوشتۀ جالب وتحسین برانگیزی زیرعنوان : « ضرورت ایجاد یک دانشگاه درولایت فاریاب » ، نظرم را جلب کرد که به قلم جوان دلسوزآن ولایت ، آقای نجیب الله ضیا رحمن یکی از دپلوماتان ورزیده وموفق سابق در وزارت امور خارجه ، تحریر یافته بود .
    نوشتۀ آقای ضیارحمن نه تنها به عنوان یک طرح یا پیشنهاد ، قابل مداقه وتوجه وپیگیری می باشد ، بلکه می توان آن را بازتاب آرزوی بزرگ ودیرینه هزاران تن ازلب تشنگان علم وفرهنگ درولایت دورافتادۀ فاریاب دانست که متاسفانه بنا به انگیزه ها وعوامل متعددی ، همواره ازتوجه بازداشته شده است .
    این قلم ضمن ستایش وتائیدواستقبال گرم ازطرحی که توسط آن جوان فرزانه ارائه شده ، مهم می داند تا سطوری چند به آن علاوه گردد:
    طوری که مردم مهر ورز ومحروم فاریاب می دانند ودوستان ومسافرینی که ازسایرولایات ومناطق ازآن دیار دیدارکرده اند ، مستحضرند : موقعیت جغرافیایی شهر تاریخی میمنه ، علاوه از آب وهوای گوارا وزیبایی خدا دادی که دارد ، دورا دور آن را تپه های خاکی حلقه کرده که این تپه ها ، واقعاً در موسم فصل بهار و یا آغازسال نوهجری –خورشیدی ، ازجوش گل های رنگارنگ وفرش سبزه هایی که اززمین می رویند ، مینونشان می شود .
    می توان گفت : رویش گلهای رنگارنگ درقلل ودامان کوه بچه ها و تپه های همگونی که سرهای خود را به شانه وآغوش های همدیگر نهاده اند، واقعاً ً دل هر بیننده را می رباید وجذابیت کم نظیر او موجب می شود تا مردم با شوق سرشار و قلب مالال ازعشق وامید ، به سیر و سیاحتش پردازند و ازنظارۀ مناظر دلربای آن ، کیف ها برند .
    قابل افزودن است :
    تماشای غروب شامگاهی فاریاب – خصوصا اگر ازفراز آن تپه های دلانگیز صورت بگیرد – لذت وفرح آفرینی دیگری دارد .
    درقلب شهر سرسبز میمنه تک تپه یی واقع است که زییایی این شهردیدنی را ده چندان ساخته است . تپۀ مذکور به نام « سیف الملوک » یاد می شود وآنچه این موقعیت را دلپذیرتر و نظاره کردنی تر ساخته ، وجود پارک زیبا وسرسبزاطراف آن است که با انواع درختان کوتاه وبلند ، کورت های گلهای رنگارنگ و سبزه ها ، آرایش یا فته و آن باغ را به یک تفریحگاه نهایت قشنگ ومسرتبخش تبدیل کرده است .
    موضوع مهم و اساسیی که به ارتباط اشارات فوق قابل ذکرمی باشد ، اینست که :
    در دوره قبل از حاکمیت طالبان ، در فرازآن تپه ، سینمایی بنا یافته بود به رنگ گوشتی یا خشت پخته . این تعمیر متشکل ازدومنزل بود با دیزاین نهایت زیبا ودیدنی ! تعمیرمذکورمزید براینکه به شکل پخته واساسی بنا یافته بود ، به اساس معماری سابقه ، پشتی آن با استفاده از آهن چادر به شکل کوهان شتردر آمده بود ، طوری که ازهرنقطه شهرمی شد آن را به تماشا نشست .
    پس ازآن که طالبان به مناطق شمال کشورازجمله فاریاب یورش آوردند ، اولین اقدامی که کردند، تخریب آ ن سینمای بزرگ بود که با گذشت هشت سال از انهدام او، اکنون حتی نشانی ازخشتپارچۀ آن به مشاهده نمی رسد !
    حالا که پای موضوع ایجاد یک دانشگاه یا پوهنتون ، به میان کشیده شده ونگارنده مقاله فوق الذکر وسایر دوستان سرزمین ادب خیزوفرهنگ پرور فاریاب خواهان پیگیری این پیشنهاد به صورت جدی هستند ، به نظر نگارنده بهترین مقر ومحل بنای چنین موسسه تعلیمی ، همان تپه یاد شده ( سیف الملوک ) خواهد بود .
    این خامه همنوا با آقای ضیارحمن به نمایندگی ازمردم علم دوست ومعارف پرور فاریاب ازمحضر مقامات ذیصلاح کشور ومنحیث ارتباط از وزیرمحترم تحصیلات عالی تقاضا به عمل می آورد تا درراستای تحقق این مامول ، یعنی ایجاد یک دانشگاه یا پوهنتون در ولایت فاریاب ، توجه و اهتمام همه جانبه به عمل آورند.
    من باشناختی که ازآقای دکترمحمد اعظم دادفر وزیرمحترم تحصیلات عالی دارم ، مطمئن هستم ایشان ازاین طرح نه تنها استقبال به عمل خواهند آورد ، بلکه درجهت حصول منظوری وبه سررساندن آن ازهیچگونه سعی وتلاش فرو گذاشت نخواهند کرد.
    به آرزوی همنوایی کلیه قلمداران ودانشوران و مردم عزیز فاریاب ، برای تحقق این آرمان عالی وبه امید توجه مزید مقامات ذیصلاح دررابطه با مسالۀ فوق الذکر.
    با احترام وارادت

    Geen opmerkingen:

  • بازگشت به صفحه اصلی
  •