• بازگشت به صفحه اصلی
  • vrijdag 17 oktober 2008

    سروده هايی از داستان حزن انگيز يازی وزيبا

    دكتور فيض الله ايماق

    سروده هایی از داستان
    حزن انگیز یازی وزیبا.
    --------
    گردآورنده و برگردان:داکتر ایماق
    ـ آتگه میندیم قولیم ییتمس،یالیگه،
    صدقه بوله ی لب گیننگنی خالیگه.
    داد وبیداد آته ـ آننگ قولیدن
    رحمی کیلمس، مین غریب نی حالیگه.
    * ای زیبای من قربان خال لبت گردم!من سوار اسپم ،ولی دستم به یالش نمیرسد.وهمچنان از دست پدر ومادرت دادو فریاد میکشم که چرابمن غریب،ترحم نمیکند.
    ـ آق اوزوم ـ قیزیل اوزوم ،غجوم غجوم،
    سفرگه کیتیب باره دی، یلغوزیم.
    اولتیرگن کتته ـ کیچیک قول کوتارینگ
    ساغ باریب سلامت کیلسین یلغوزیم
    * رخسارمحبوبم که مانند انگور سرخ است،راهی سفر میباشد.ای مردم با بالاکردن دستان تان به حق عزیزم دعاکنید تا او از سفر به خیر وعافیت بازگردد.
    ـ آق آتینگدن، بوز آتیم یخشی راق،
    تیلپه گیندن کله پوشیم، یخش راق.
    بیر نیچه نامردگه محتاج ایتگونچه
    چرخ ایگیریب،نان ییگه نیم یخشی راق.
    * ـ ازاسپ سپیدت اسپ زرد سمنم واز کلاهت ،کله پوشم بهتر است.از اینکه محتاج هر نامرد شوم،بهتر است با ریسیدن چرخ ،امرارحیات نمایم.
    ـ آه دیدیم،ای واه دیدیم کویدیم خدا،
    عشق اوچون کوپ جانیمدن تویدیم خدا.
    لیلی ومجنون نی کورماقده ایدیم
    لیلی ومجنون دن بدتر قیلدینگ خدا.
    *ای خدایمن!ازعشق محبوبم داد وفریاد زیاد کشیده وحتا ازجانم سیر شدم.به آرزوی دیدن لیلی ومجنون بودم، لیکن روزگارم را از این دو دلداه بدتر گردانیدی.
    ـ آیینه دن آلتین تراغیم بار مینی،
    قوش تیره کده ، بیر سوراغم بار مینی.
    قوش تیره کده، بیر سراغیم یازی جان
    بیر کوره ی دیب،انتظاریم بار مینی.
    * شانه ی مویم ازطلا و آیینه ساخته شده ،در (قوش تیره ي)سراغ محبوبم را دارم.او(یازی)نام داشته،من همواره منتظر آمدن یازی میباشم.
    ـ اندخوی نینگ کروانی کیلگه ی می شوگون،
    دردگینم درمانی کیلگه یمی شوگون .
    درد گینم درمانیدیر (یازی) جانیم
    اویگینم سلطانی کیلگه یمی شوگون.
    * امروز کاروان اندخوی از سفر باز گشته، من درمان دردم راخواهم دید.درمان دردم (یازی) جان بوده،امروز با سلطان خانه ام دیدار خواهم داشت.
    ـ اوراغ سالدیم ارپه ـ بوغدای بوییگه،
    سوراغ سالدیم (قیصار) جان نینگ یولیگه.
    باریب ایتینگ قیصار جان نینگ خانیگه
    زیباجانیم یوبارسین ، اوز اوییگه.
    * باداس خود به کشتزارجو وگندم برآمده،از راهیان خواستم تا پیامم را به خان قیصار رسانیده، واز خواهش نمایند تا (زیبا)ی عزیزم را هر چه زودتر به خانه اش بفرستد.

    Geen opmerkingen:

  • بازگشت به صفحه اصلی
  •