• بازگشت به صفحه اصلی
  • vrijdag 8 januari 2010

    ترفند جدید کرزی با مؤتلفین سیاسی اش

    ترفند جدید کرزی با مؤتلفین سیاسی اشfoto

    عباس دلجو

    06/10/2010

    در خبر ها شنیدیم که از مجموع 24 وزیری که آقای کرزی به مجلس نمایندگان معرفی کرده بود، تنها هفت نفر، آقایان عبدالرحیم وردک به عنوان وزیر دفاع، حنیف اتمر وزیر داخله، عمر زاخیل وال وزیر مالیه، فاروق وردک وزیر معارف، سید مخدوم رهین وزیر فرهنگ، و حید الله شهرانی وزیر معادن و آصف رحیمی وزیر زراعت موفق به کسپ رای اعتماد مجلس نمایندگان شدند. حادثه رای نیاوردن 17 تن از وزرای پیشنهادی آقای حامد کرزی از طرف مجلس نمایندگان، حدس و گمانه های زیادی را بوجود آورده و هر صاحب نظری درین زمینه داد سخن داده اند . بعضیها بر این نظر پا میفشارند که گویا درین وسط فراکسیون جبهه ملی با هماهنگی و فراست توانستند دهن کجی به اداره آقای کرزی کند که درین زمینه آقای نعیم فراهی، عضو مجلس و معاون رئیس این جبهه گفت: "

    اپوزیسیون در پارلمان خود را قویتر کردند که نتیجه اش را شما دیدید که ۱۰ وزیر متقلب و ۱۰ وزیری که براساس معامله گری های انتخابات گذشته انتخاب شده بودند به علاوه ۷ وزیر بی کفایت، همه شان از طرف اپوزیسیون و دیگر اعضای پارلمان رد شدند."{1} . اما اقای عزیز رویش تحلیلگر مسائل سیاسی درین مورد نظری دیگری ارایه داده است: "وکلا، من فردی خود را در برابر من فردی رئیس جمهوری به نحوی به نمایش گذاشتند و این حاصل برخورد قوه اجرائیه با پارلمان در طول دوران کار پارلمان بوده است."{2}. كاي آيده ، نماينده ويژه سازمان ملل در امور افغانستان ، اقدام مجلس اين کشور در دادن راي عدم اعتماد به بيش از دوسوم اعضاي پيشنهادي کابينه حامد کرزي را يک "شکست سياسي براي اين کشور" خوانده است . خانم فوزیه کوفی نماینده مردم در پارلمان در جائی چنین گفته است :" آنانیکه رای گرفتند، نزدیکترین افراد رییس جمهور وگرامی ترین افراد مورد حمایت برخی کشورهای بیرونی هستند. اما بقیه بهرصورت نسبت مشخصی با مناسبات سیاسی قدرت نداشتند"{3}.

    علت و یا علل هرچه میتواند باشد اما قطعا مربوط به تصمیم گیری اعضای پارلمان نخواهد بود تا به اصطلاح با رد وزرای پیشنهادی اقای کرزی، در مقابل قدرت رئیس جمهور و تیم تمامیت خواه او اظهار وجود کرده باشند. همه بر این امر واقفیم که اکثریت اعضای پارلمان فعلی درین بازی شطرنج بیشتر مهره های بازی اند تا عامل تاثیر گذار بر روند بازی سیاسی . زیرا "نمایندگان ما در مجلس نمی دانند که تصمیم گیرنده خودشان نیستند و مجلسي که آن‌ها در آنجا اکثرا چشم بر راه معاش هستند، ماهیت صورتی دارد و اربابان قدرت و استیلاگر و آنانی که آب و نان آن‌ها را آماده کرده اند، همه کاره هستند و آن‌ها هستند که به جای شان فکر می کنند و برنامه ریزی می کنند." {4}. اگر مجلس نمایندگان در صدد آن بودند تا "من فردی خود را در برابر من فردی رئیس جمهور" به نمایش بگذارند، چرا گذاشتند تا آقایان عبدالرحیم وردک، فاروق وردک، حنیف اتمر، عمر زاخیل وال، سید مخدوم رهین، وحید الله شهرانی و آصف رحیمی که از استوانه های اصلی باند تمامیت خواه آقای کرزی میباشند موفق به اخذ رای اعتماد از پارلمان افغانستان شوند؟ اما بقیه که به اصطلاح واجد شرایط نبودند!! رد شدند؟ . درینجا معیار انتخاب آنان از طرف پارلمان چیست؟. اگر بنا بقول آقای فراهی وزرای رد صلاحیت شده "متقلب و بی کفایت" بودند الزاما این بدین معنی است که هفت وزیر قبول شده، متقلب و بی کفایت نیستند و اعضای پارلمان به آنان بخاطر کارکردهای موفق گذشته شان رای داده اند. در حالیکه با نگاهی گذرا به پرونده کاری آنان در گذشته درمی یابیم که اتفاقا کارنامه هیچ کدام ازین هفت تن قبول شده، نسبت به وزرای رفوزه شده از طرف پارلمان، شفاف و خالی از نقص و عیب نیست . باید قبول کنیم که یکی از مشکلات اصلی کشور در هشت سال گذشته ناامنی بوده است که مسئولیت ان مستقیما بدوش آقایان وزرای دفاع و داخله میباشد. پس چطور و چگونه وزرای که در تامین امنیت کشور که از وظایف اصلی انان محسوب میگردد، کاملا ناموفق بوده اند رای اعتماد گرفتند اما وزرای که جدیدا معرفی گردیده و هنوز فساد و بی کفایتی آنان محرز نشده بود و یا وزرای که نسبتا مورد قبول مردم بوده و اگر کار خوب نکرده اند حد اقل متهم به فساد و ارتشاء نیز نبوده اند، رای نیاوردند؟ .

    در حالیکه اکثر تحلیلگران بدین باورند که وزیردفاع کشورآقای رحیم وردک آدم بی کفایتی است و به همین لحاظ تاکنون نتوانسته امنیت را در کشور تامین کند و حتی در قسمت تامین امنیت جان رئیس جمهور در رژه نظامی هشت ثور 1387 از چند مهاجم طالب شکست خورده " با ده من بهادری و مدال و نشان که در درخشندگی آن چون قهـــرمان فاتحی، قــوماندهً مـراسـم را بدوش داشـت، ازمیان نا پدیـد گشـت، قطعــات آمــاده رژه نظامـی، تخنیک محاربوی و تشریفاتی رسم گذشت بی هیچ مسئولیتی درمیدان رها گـردید و هریکی پا به فرار گذاشت"{5}. اگر ازین بگذریم این مطلب را که آقای رحيم وردک وزير دفاع افغانستان در گفت و گو با تلويزيون طلوع اعتراف کرده است باید جدی گرفت " در زمان جهاد عليه روس ها ارتباطاتی با سازمان استخباراتی پاکستان داشته است و اکنون ندارد"{6}. همین مجلس نمایندگان قبلا اقای حنیف اتمر را بعنوان وزیر داخله کشور متهم به بی کفایتی کرده و ادعا داشتند که در زمان وزارت او ناامنی های موجود کشور از جمله اختطاف،قتل، دزدی و عملیات انتحاری بیشتر گردیده است . که خود آقای اتمر در حضور نمایندگان مردم به بی کفایتی اش اعتراف میکند : "در بعضی مناطق کشور امنیت به مراتب کاهش یافته است و در سال گذشته 58 درصد حملات دشمن تشدید ، 29 درصد افزایش تلفات ملکی و 4 درصد تلفات پولیس افزایش یافته است"{7}.از طرف دیگر "در قانون پلیس و قوای مسلح افغانستان درج است که هیچ منسوب پلیس و اردو، خانم خارجی گرفته نمی تواند. اما این قانون در مورد آقای حنیف اتمر و وزرای کابینه ی آقای کرزی تعدیل گردیده است"{8}. صدیق الله ساحل کارشناس امورات امنیتی و دفاعی درباره ناکامی آقای اتمر و وزرای قبلی در وزارت داخله میگوید:" که تیم رهبری موجودۀ وزارت امورداخله که از مدت هفت سال به اینطرف در پست های حساس رهبری و کلیدی حمایت شده اند ، با وصف اینکه بنا بر انتشار عقاید ، نظریات و اتهامات هیئـت حقیقت یاب سازمان ملل متحد و سایر منابع مستقل جامعۀ جهانی در روند پالیسی سازی ها و مبارۀ عملی علیۀ تروریزم، فساد و مواد مخدر طئ هفت سالیکه گذشت ناکام، غیر اکتیف و بدون نتیجه بوده اند"{9}.

    اما در مورد آقای وحید الله شهرانی "هنوز موضوع گندم های اهدایی هندوستان که متهم اصلی ان وحیدالله شهرانی است حل نشده موضوع خرید 39 هزار تن گندم دیگر مطرح است که نزدیک به پنج هزار تن ان مفقود می باشد"{10}. پرونده آقای عمر زاخیل وال وزیر مالیه در حضور نمایندگان مردم باز گردیده و ایشان اعتراف کرد که : " در گمرکات، مستوفیت ها و... فساد زیادی موجود است که باید از بین برود"{11}. آقای فاروق وردک برعلاوه اتهام باند بازی، ذهنیت منفی سکتاریستی نیز داشته و تنها در مدت 5 ماه وزارتش در وزارت معارف ، پست های کلانی را به وردکی ها سپرده بطور مثال: "1 سوسن وردک سرپرست ریاست عمومی تربیۀ معلم.2- فضل الحق وردک ریس خدمات وزارت معارف.3- بشیراحمد وردک ریس بررسی نظارت ولایتی وزارت معارف.4- حنیفی (وردک) ریس عمومی تدارکات وزارت معارف و ریس ریمو (استخدام بامعاش های دالری) که متهم به دست داشتن در فساد چاپ کتاب سال گذشته نیز میباشد."{12}. همچنان ﺑﺎ اﻓﺸﺎﯼ ﻳﻚ ﺳﻨﺪ، "اﺳﻢ ﺳﻴﺪ ﻣﺨﺪوم رهین در ﭘﻬﻠﻮﯼ اﺳﻤﺎﯼ دﻳﮕﺮ ﻣﺎﻣﻮرﻳﻦ ﻋﺎﻟﻴﺮﺗﺒﮥ ﻧﻈﺎم ﻣﺰدور ﻓﻌﻠﯽ دﻳﺪﻩ ﻣﻴﺸﻮد که ﺑﻘﻮل همان ﺳﻨﺪ ﻳﺎ ﻣﻘﺎﻟﻪ در اﺳﺘﺨﺪام ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﺎﺳﻮﺳﯽ اﻣﺮﻳﻜﺎ اﻧﺪ. ﻟﻄﻔﺎ ﺑﻪ ﻟﻴﻨﻚ شماره 13 ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻧﻤﻮدﻩ و سند را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﺮﻣﺎﺋﻴﺪ"{13}. در باره محمد آصف رحیمی وزیر زراعت نیز گپ و گفتاری اینچنینی وجود دارد:" وزیر زراعت ، محمد آصف رحیمی نماینده طالب وجاسوس کانادا است"و...با همه این شواهد باز هم آین آقایان رای اعتماد میگیرند و بقیه از دائره مشارکت در قدرت بدور پرت میگردند.

    اما من مطمین هستم که اینجا کاسه ای زیر نیم کاسه است و در واقع خیمه شب بازی رای عدم اعتماد به 17 وزیر پیشنهادی کرزی توسط مجلس نمایندگان، نه بلکه توسط خود کرزی و حامیان خارجی اش با یک بازی تاکتیکی صورت گرفته است . تا آقای رئیس جمهور با این شگرد ماهرانه، شانه از زیر بار تعهدی که به مؤتلفینش داده بود، خالی کند و به همین خاطر اکثر وزرای پیشنهادی رد شده، مربوط به احزاب و شخصیت های سیاسی داخلی بود که درانتخابات گذشته جزء مؤتلفین حامد کرزی بوده و با تمام توان از کمپاین انتخاباتی کرزی حمایت کرده بودند. به نوشته روزنامه نخست، "بیشتر این وزیران را محمد محقق، عبدالرشید دوستم، کریم خلیلی، مارشال قسیم فهیم، عبدالرب رسول سیاف و خانواده های با نفوذ مجددی و گیلانی پیشنهاد کرده بودند".{14}. اما کرزی ترفند جدیدی را بخرچ داد تا ازینطریق وزرای که ازسوی مؤتلفین اقای کرزی در حکومت به قسم مشارکت معرفی شده بودند، رائ بدست نیاورند و گناه آن بدوش پارلمان کشور انداخته شود و با اين بازى سياسى، كرزى به اسانی توانست كساني را كه علاقه ای به حضور شان به كابينه نداشت، توسط اعضای گماشته شده اش در پارلمان بدور انداخته و به هم پیمانانش چنین تفهیم کند که برخلاف خواسته او، وزرای پیشنهادی اش را نمایندگان مردم رد کرده است !!.

    قطعا حالا آقای کرزی تلاش دارد تا در مرحله بعدی اعضای اصلی تیم تمامیت خواه خودش را معرفی کرده و برای انان رای اعتماد بگیرد و به یقین که در بدل این کار، وکلای پارلمان امتیازاتی را از جانب رئیس جمهور بدست خواهند آورد . به نوشته روزنامه هشت صبح، "وزیران کلیدی که حمایت بالای خارجیان و اطرافیان آقای کرزی" را با خود داشتند، "اکثریت آرای موافق" را به دست آوردند و آنانی که از "حلقه اقتدار" بیرون بودند و "براساس مصلحت و مجبوریت" معرفی شده بودند، رد شدند. روزنامه اراده نوشته که "مهره های اصلی هنوز روی صحنه قرار نگرفته اند" و افزوده که آقای کرزی شاید افراد رد صلاحیت شده را "قربانی" برای به صحنه آوردن "مهره های اصلی" کرده باشد. آن گونه که اراده نوشته که این موضوع به گونه "بازی شطرنج" در نظر بوده است و در این بازی " مهره های اصلی هسته قدرت را در آینده تشکیل خواهند داد " {15}. داکتر محي الدين مهدي، تحليلگر مسايل سياسي چنین ميگويد: "کساني را که آقاي کرزي ميخواست، کساني را که به قول معروف جزو تيم وی بودند آن ها توانستند با راي بسيار بالايي کامياب شوند، ولي کساني را که آقاي کرزي نميخواست که راي بگيرند، آنها نتوانستند که راي بگيرند"{16}. و آقای عبد القیوم سجادی عضو پارلمان افغانستان دقیقا در باره همین موضوع چنین اظهار نظر کرده است: "خلاف گذشته آقای کرزی پس از ارائه لیست وزرای پیشنهادی به پارلمان قضیه را پیگیری نکرد و هیچ سفارشی به نمایندگان برای پذیرش آنان نداشت . سجادی تصریح کرد : از یکسو هم پیمانان سیاسی کرزی در انتخابات سهم می خواستند و از سوی دیگر افراد مورد نظر آن ها از دید آقای کرزی شرایط هم تیم بودن با وی را نداشتند بنابراین تلاش جدی {از طرف آقای کرزی}برای متقاعد کردن پارلمان برای دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی صورت نگرفت"{16}. درست به همین دلیل آقای حامد کرزی بر خلاف گذشته که خود با وزیران پیشنهاد شده کابینه اش جهت گرفتن رای اعتماد به پارلمان حاضر شده و با تمام قواء از انان دفاع میکرد . اما این بار دست وزرا را در دست معاون اولش گذاشته و راهی پارلمان کرد، چون از قبل هیچ تمایلی برای نگهدای آنان در پست وزارت نداشت .

    1- بی بی سی 03 ژانويه 2010 - 13 دی 1388

    2- بی بی سی 03 ژانويه 2010 - 13 دی 1388

    3- http://www.koofi.net/index.php?id=807

    4- http://jawedan.com/index.php/دیدگاه/جناب-رييس-مسوولانه-عمل-كنيد

    5- http://archive.khawaran.com/RaufiKhalilullah_ShekasteMoraleUrdu.htm

    6- http://www.kabulpress.org/my/spip.php?article1461

    7- http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=6497

    8- http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=6215

    9- http://www.ariananet.com/modules.php?name=Artikel&file=print&sid=10687

    10 - http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=1748

    11- http://www.rahenejatdaily.com/1341/pdf/P2.pdf

    12- http://kabulpress.org/my/spip.php?article3318

    13- ‫‪http://www.wsws.org/articles/2003/mar2003/karz-m08.shtml

    14- بی بی سی دوشنبه 04 ژانويه 2010 - 14 دی 1388

    15- بی بی سی دوشنبه 04 ژانويه 2010 - 14 دی 1388

    10- http://www.gma.com.af/Documents%20of%20GMA/Syasad/syasad%20ma

    16- http://payamerooz.net/article/1021----------17---.html

    17- http://dari.irib.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=18838&Itemid

    Geen opmerkingen:

  • بازگشت به صفحه اصلی
  •