• بازگشت به صفحه اصلی
  • woensdag 3 september 2008

    اکادمیسن اعظم سیستانی، بسیار بسیار هیجانی

    اکادمیسن اعظم سیستانی، بسیار بسیار هیجانی!

    هیجانات قبیله پرستان کشور و جعلیات و توهم و خیالبافی

    پنج شنبه 4 سپتامبر 2008, نويسنده: مهدی نیک آیین

    در این روزها که وبسایت کابل ناته به تجلیل از صبورالله سیاه سنگ پرداخته است یک نفر به طور بسیار خاص بیشتر از هر کس دیگر هیجانی و ذوق زده به نظر می رسد . این شخص هیجانی اعظم سیستانی نام دارد که خود را تاریخ نویس و دانشمند علوم اجتماعی میداند . علت این هیجان شان چیست ؟!

    آقای سیستانی که همیشه کشف های جالب و بی نظیر می نماید این بار هم به یک کشف هیجان افزا نایل گشته است . سیستانی کشف کرده است که سیاه سنگ " تاجیک" هست اما برای زبان و فرهنگ پشتو خدمات ارزنده ای را انجام میدهد . یعنی سیاه سنگ نیز مانند خلیل الله معروفی فارسی زبان اما خدمتگار پشتو و ستایشگر پشتون ها می باشد !

    این کشف تاریخی آقای سیستانی را به حدی تحت تاثیر قرار داده است که هر چند روز بعد یک مقاله در مورد سیاه سنگ و خدماتش می نویسد و در وبسایت ها به نشر می رساند .

    در وبسایت کابل ناته سیستانی یک مقاله مبسوط به زبان فارسی در تجلیل از سیاه سنگ و خدماتش نوشته است . اما دلش به همان یک مقاله ء فارسی صبر نشده و بار دیگر در پورتال افغان جرمن آنلاین یک نوشته به زبان پشتو"د پختانه فرهنگیانو ستره بی غوری د ستر سیاه سنگ په مقابل کی " نشر کرده است . در این نوشته ء پشتو آقای سیستانی هیجان فوق العاده ء خود را بیشتر تبارز می دهد و از عظمت خواهان پشتون شکایت میکند که چرا به صف تجلیل گران نپیوسته اند و از " ستر سیاه سنگ " ( سیاه سنگ بزرگ ) که یک تاجیک تبار و خدمتگار زبان پشتو و فرهنگ پشتون هاست تجلیل نمی کنند . آقای سیستانی تاکید میکند که :

    " کله چه ( عزیز پور پنجشیری) د خپل کتاب ( پژوهشی در گستره ء زبان و نقدی بر عوامل نا به سامانی آن در افغانستان ) په ترح کی پر پشتو ژبه باندی تاخت و تاز کوی او نه غواری چی پشتو کلمات و اصطلاحات لکه : پوهنتون ، پوهنحی ، شونحی او داسی نور ، پس له دی په افغانستان کی استعمال شی ، زمونژ پشتانه لیکوالان او حتی د پشتو ژبی یوازنی ژب پوه ( داکتر زیار ) حانونه ناخبره او چپ ونیول ، خو دوه ستر تاجیکان : یو داکتر سیاه سنگ او بل یی انجنیر خلیل الله معروفی وو چی په دیر میرانه او قوی منطق سره دهغه مخی ته ودریدل او پاخه حوابونه یی ورته ولیکل . "

    ترجمه : زمانیکه ( عزیز پور پنجشیری ) در کتاب خود ( پژوهشی در گسترهء زبان و نقدی بر عوامل نا به سامانی آن در افغانستان ) بالای زبان پشتو تاخت و تاز میکند و نمیخواهد که کلمات و اصطلاحات پشتو مانند: پوهنتون ، پوهنحی ، شونحی و غیره ، بعد از این در افغانستان استعمال شود ، نویسندگان پشتون ما و حتی یگانه دانشمند زبان پشتو ( داکتر زیار ) خود را بی خبر و خاموش گرفتند ، اما دو تاجیک بزرگ : یکی داکتر سیاه سنگ و دیگری انجنیر خلیل الله معروفی بودند که با بسیار مردانگی و منطق قوی در مقابل آن ایستادند و جواب های پخته برایش نوشتند . "

    آقای سیستانی علاوه میکند که :

    " داکتر سیاه سنگ نه یوازی د افراطی تاجیکو لیکوالانو په مقابل دریدلی دی ، بلکی وفارسی ژبو ته د پشتو د ادبیاتو او همدارنگه د پشتنو شاعرانو ، ادبیانو او هنرمندانو په معرفی کولو کی ستر خدمتونه کری دی . آن تر دی حده چه دخپل تاجیکانو له خوا ورته فاشیست ، او بی کلتور او نور پیغورنه ورکره سوی دی ."

    ترجمه : داکتر سیاه سنگ نه تنها در مقابل نویسندگان افراطی تاجیک ایستاده است ، بلکه وی با معرفی ادبیات پشتو و همچنان شاعران ، ادیبان و هنرمندان پشتون برای فارسی زبانان ، خدمات بزرگ کرده است . آن به حدی که از طرف تاجیک های خودش به او فاشیست و بی فرهنگ و چیزهای منفی دیگر گفته میشود .

    آقای سیستانی می افزاید که:

    " زه د یو پختون بچی په حیث ، د هغه پشتانه حخه چی حان د پشتو ژبی ، کلتور او ملی هویت ساتندوی گنی ، لکه : داکتر خوشحال روهی ، زرین انحور ، معصوم هوتک ، باری جهانی ، هارون خپل ، رسول باوری ، پوهاند زیار ، پوهاند حسن کاکر ، استاد بشیر مومن ، پوهنمل نوزادی ، استاد یون، استاد صمیم ، استاد آصف بهاند ، داکتر خالق رشید ، داکتر زیرکیار ، داکتر نبی مصداق ، داکتر عبدالروف خپلواک ، داکتر داود جنبش ، داکتر عبدالحی نیازی ، حبیب الله غمخور ، نجیب احمد زی او نور فرهنگی پشتنو حخه دا گیله لرم چی ولی دوی د داکتر سیاه سنگ په دی درناوی کی برخه وانه خستیل ؟"

    ترجمه : من به حیث یک اولاد پشتون ، از آن پشتون های که خود را پاسبانان زبان پشتو ، فرهنگ و هویت ملی می دانند ، مانند : داکتر خوشحال روهی ، زرین انحور ، معصوم هوتک ، . .. . . و دیگر فرهنگیان پشتون ، این شکایت را دارم که چرا آنها در تجلیل از داکتر سیاه سنگ سهم نگرفتند ؟

    در پایان ، آقای سیستانی به حیث یک " بچه ای پشتون " به خاطر اینکه فرهنگیان پشتون در برنامه تجلیل از سیاه سنگ سهیم نشده اند ، از" سیاه سنگ بزرگ " معذرت میخواهد !

    هیجانی شدن آقای سیستانی مثل همیشه بر خیالات اشتباه آمیز و بی بنیادش استوار شده است . این کشف سیستانی که صبورالله سیاه سنگ یک فرد تاجیک تبار می باشد هم مانند همه کشفیات دیگرش بی اساس و نادرست می باشد.

    برای اینکه پوقانه ای فاشیزم فریبای سیستانی را ترکانده باشم ، این حقیقت را برای سیستانی گوشزد میکنم که صبورالله سیاه سنگ نه یک تاجیک بلکه یک پشتون هست !

    سیاه سنگ که درغزنی چشم به جهان گشود فرزند یک خانواده ء محترم پشتون پکتیایی می باشد . در داخل افغانستان بیشتر زمان را در گردیز ، خوست ، غزنی ، و کابل سپری کرد ، هفت سال در زندان پلچرخی گذراند ، رها گشت بعدش از افغانستان بیرون آمد ، مدتی در پاکستان بسرکرد و سرانجام مقیم کانادا شد .

    سیستانی ، برخلاف آنچه که ادعا می کند ، هرگز مایل به تحقیق در هیچ موردی نیست . نویسندگان دیگر بارها نشان داده اند که سیستانی یا حرفهای دیگران را می دزد و به نام خود نشر میکند یا خودش چیزهایی میگوید که همه یاوه اند.

    هیجانات فاشیست ها و قبیله پرستان کشور ما همه اش از جعلیات و توهم و خیالبافی آب میخورد . مثل همین هیجان سیستانی از تاجیک بودن سیاه سنگ و خدماتش به پشتو و پشتون

    مآخذ - كابل پرس.


    Geen opmerkingen:

  • بازگشت به صفحه اصلی
  •