• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 11 september 2008

    افغانستان به استراتژی جدید نیاز دارد

    فرانسس ویندرل

    فرانسیس وندرل: افغانستان به استراتژی جدید نیاز دارد
    مارتین ونارد
    سردبیر بی بی سی در امور غرب آسیا
    فرانسس ویندرل
    وندرل: تغییر در سیاست آمریکا در افغانستان زمانی رونما خواهد شد که رییس جمهور جدیدی دراین کشور انتخاب شود
    نماینده پیشین اتحادیه اروپا در افغانستان خواستار استراتژی واحد جامعه بین المللی برای مقابله با وضعیت کنونی در افغانستان شده است.
    فرانسیس وندرل که اواخر ماه آگوست (اوت) ماموریتش در افغانستان پایان یافت گفته است استراتژی کنونی در افغانستان موفق نبوده و دولت بوش نیز در ین رابطه گمراه شده است.
    آقای وندرل که با بی بی سی صحبت می کرد، گفت استراتژی مشخصی برای پیروزی در افغانستان وجود نداشته است.
    نماینده پیشین اتحادیه اروپا همچنین گفت دولت بوش که قرار است هزاران سرباز دیگر را نیز به افغانستان بفرستد، تمایلی برای تغییر سیاستهایش در افغانستان ندارد، زیرا هنوز به موفقیت در افغانستان امیدوار است.
    به نظر آقای وندرل تغییر در سیاست آمریکا در افغانستان زمانی عملی خواهد شد که رییس جمهور جدیدی در این کشور انتخاب شود.
    او گفت: "ما باید منتظر باشیم؛ البته نه خیلی زیاد، تا اینکه دولت جدیدی به میان آید، و چیزی که ما نیاز داریم این است که استراتژی ما بازنگری شود، نه فقط استراتژی آمریکا، بلکه استراتژی همه ما، زیرا اینگونه که ما داریم ادامه می دهیم، راهی نیست که به موفقیت برسد."
    فرانسیس وندرل که بیش از پنج سال در افغانستان کار کرده می گوید مسایلی مانند فساد و نحوه اداره حکومت نیز از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
    وی افزود که استراتژی در قبال پاکستان نیز باید تغییر کند: " ما باید مسایل افغانستان و پاکستان را با باهم در نظر بگیریم. برای مدت زیادی، ما تضمین های پاکستان برای همکاری را پذیرفتیم. اما من فکر نمی کنم چنین شده باشد، حداقل عناصری در دولت پاکستان بودند که با ما همکاری نکردند."
    آقای وندرل، در این مصاحبه اذعان کرد که غرب اشتباهات زیاد دیگری را نیز مرتکب شده اما از جواب دادن به این سوال که آیا حامد کرزی نیز بخشی از این مشکل بوده یا نه، شانه خالی کرد.
    او گفت در آغاز وقتی آقای کرزی به قدرت رسید وسایل و امکانات برای اعمال اقتدار دولتش در اختیارش گذاشته نشد، بنابراین درست نیست که حالا گناه ها را به گردن او بیاندازیم
    .

    Geen opmerkingen:

  • بازگشت به صفحه اصلی
  •